söndag 29 maj 2011

a love affair



Hej hej hallå reseboken. Vi har just landat i Italien. Solen står högt över taken och vi står på ett. Rom. Bröllopsresa. Kärleken & jag med ett nytt äventyr framför våra fötter. Rom! En god natts sömn och vi är redo för skoskav, pasta och pizza.

Godmorgon! Det var med förväntan vi satte fötterna i golvet denna morgon. Hotellet är en dröm och Johan en sjusovare!

Efter winerbröd, surdegsbröd och nutella till frukost (ja, ni läste rätt) var det dags för sightseen. Pantheon. Magnifikt uråldrig byggnad som kanske tappat det vackra men aldrig slutade vara pampig.

Sedan skulle det ätas gelaterie enligt turistboken. Giolitti som utlovades ha den bästa italienska glassen enligt topp tio i Rom. Inget att klaga på där inte!

Och så lite shopping. Jag provar skor på Miu Miu. Men hittade inga att falla pladask för. Min plånbok tackade mig för det senare! Och jag utbringar ett tack till mina Malene Birger sandaler som tagit mig Rom runt utan en skråma.

....Och så lite mer sightseen. Colosseum. Tidernas idrottsarena. Bara det att sporten då innefattade ett svärd, en människa och några lejon.... Sportigt värre. Något bilderna inte visar är de tusentals turister på varje sevärdhet. Det var inte tal om att stå i kö i timmar för att få trängas där inne. Colosseum? -check ändån!

Hej hej hallå reseboken. Vi är tillbaka på hotellet. Medan vi tar en siesta på takterassen förundrades vi över hur litet Rom är och hur mycket vi hann med på en dag.

Johan är smart han har boken med. Själv har jag läst samma inredningsmagasin fyra gånger. Undrar ni över något trendigt så kan jag det säkert. Efter siesta blir det Trastervere, en stadsdel där tvätten fortfarande hänger mellan husen och där pastan är lika god som på fin krogen.

Dag två hej och hå! Jag har just shoppat hatt mot hettan. Vi vandrar över ett folktomt Piazza Navona vidare mot den bevarade staden Forno Romano. Inga skoskav än bara fräknar.

Mer italienskt än så här kan det knappats bli. Mitt första fina vykort? -check!

Forno Romano. Jag tappade andan när jag såg detta. Blev så tagen. Tänk, när dessa pelare byggdes gick Petrus på dessa gator. Tid och rum stod still en stund och jag bara förundrades över detta. Återigen, pelare som mist sin glans och skönhet för hundratals år sedan men som ända har något visst. Jag kan inte få ut det i ord, men jag är så tacksam över att få ha sett detta.

Sista kvällen på tu man hand. Herr och fru Envall har visst bunkrat upp med pistagenötter, skumpa och jordgubbar. Vart då för någonstans? På takterassen, vart annars?

Mysigare än så här blir det knappt!



Sankt Peters kyrkan. Som vi minns den. Solen gick ner i kyrkan samtidigt som vi smuttade champange, varann och jordgubbar. Utsikten var magnifik och när solen gick ner helt tackade vi för Rom och lät detta få spegla känslan över att ha firat sin bröllopsresa just, precis här.

1 kommentar:

  1. Äntligen!!!
    Som jag har väntat och längtat efter nytt inlägg :)

    Kul att se bilder från Rom OCH garderoben!

    Puss o kram

    SvaraRadera